ضرورت تقویت مردم شناسیِ پزشکی

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۲۴ کد : ۶۹۵۹ پر بازدیدترین اخبار زندگی سالم
یک متخصص سلامت عمومی با تاکید بر اینکه مسئولان سلامت کشور باید با شناخت بیشتر نیاز مردم، به زبان گفت‌وگوی مشترک با آنها دست یابند، گفت: در این رابطه تقویت رشته‌ مردم شناسی پزشکی با هدف درک بیشتر نیاز مردم و از سوی دیگر ارتقای سطح آگاهی‌ها نسبت به درک مردم از بیماری و سلامت، جزو ضرورت‌هاست.
ضرورت تقویت مردم شناسیِ پزشکی

دکتر حوریه شمشیری میلانی - متخصص زنان و زایمان و در گفت‌وگو با ایسناواحد جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه مساله مهم و ضروری پیشگیری و ارتقای سلامت افراد جامعه باید در اولویت امور باشد، گفت: متأسفانه برخی بیماران توصیه‌های پزشکی را نادیده گرفته و بعضاً از داروها و توصیه‌های غیرپزشکی و غیر استاندارد استفاده می‌کنند که این مساله می‌تواند تبعات جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد. امروزه، سبک زندگی که پایه در باورها و نگرش‌های مردم دارد، علت اکثریت بیماری‌ها است.

وی با بیان اینکه پزشکان باید از مطب‌ها و بیمارستان‌ها خارج شده و در بطن جامعه حضور داشته باشند، تصریح کرد: این مساله به شناسایی عوامل و فاکتورهای مؤثر در ارتقای سلامت جامعه و همچنین کاهش آمار مراجعه بیماران به مطب پزشکان و بیمارستان‌ها کمک زیادی می‌کند.

این پزشک متخصص زنان و زایمان با بیان اینکه متأسفانه بین رشته‌های پزشکی و جامعه شناسی دیوار و فاصله‌ بلندی وجود دارد، اظهار کرد: وجود رابطه‌ای منسجم بین این دو رشته به اصلاح رفتار افراد و همچنین ارتقای سطح سواد سلامت جامعه کمک زیادی می‌کند.

وی با تاکید بر اهمیت تقویت رشته مردم شناسی، اظهار کرد: بیش از سه سال است که در همایش‌های مختلف حوزه پزشکی بر روی پنل مردم شناسی تاکید می‌کنم؛ چراکه در این صورت بستر همکاری پزشکان با انسان شناسان گسترش داده می‌شود.

این پزشک متخصص با تاکید بر اهمیت توجه شهرواندان به مساله سلامت و ارتقای سطح سواد سلامت در سطح جامعه، تصریح کرد: مردم نباید منتظر بیمار شدن بوده و بعد به پزشک مراجعه کنند، بلکه باید سالانه و در بازه‌های زمانی مشخص برای چکاپ و معاینه به پزشکان مراجعه کنند، در صورتیکه این فرهنگ در جامعه رواج پیدا کند، بسیاری از مشکلات حوزه سلامت کشور مرتفع خواهد شد.

شمشیری میلانی در خاتمه با تاکید بر نقش رسانه‌ها در اطلاع رسانی به عموم مردم، خاطرنشان کرد: هدف ارتقای فرهنگ و سواد سلامت جامعه با همکاری مشترک تمامی متخصصین، جامعه شناسان، مردم شناسان و متخصصان علوم تربیتی در کنار رسانه‌ها محقق می‌شود. بدیهی است این آگاهی بخشی باید با دید سلامت‌نگری باشد و اطلاعات مناسب را در اختیار مردم قرار دهد.

انتهای پیام

کلید واژه ها: مردم شناسی پزشکی سلامت


نظر شما :