مضرات کمبود منیزیم / چگونه آهن غذا را بیشتر جذب کنیم؟

۰۴ دی ۱۳۹۷ | ۰۸:۵۳ کد : ۴۲۰۶ آموزشی تاپ خبر زندگی سالم
دوره آموزشی«تداخل داروها و غذا»،  توسط واحد آموزش ضمن خدمت،  در کلاس درس استاد بهاری در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد.
مضرات کمبود منیزیم / چگونه آهن غذا را بیشتر جذب کنیم؟

به گزارش روابط عمومی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، دکتر منصور رضایی، عضو هیت علمی مرکز مدرس دوره آموزشی فوق الذکر با اشاره به تاثیر انواع داروهای مورد استفاده در بیماریهای مزمن قلبی- ریوی اعصاب و روان ..... بر طیف وسیعی از ریز مغذی ها گفت: افرادی که داروهای ضد التهابی مصرف می کنند باید ویتامین های گروههایB  و C که محلول در آب است را دریافت نمایند.

ی با بیان این مطلب که «فولیک اسید» ترکیبی است که در تمام سنین در تکثیر سلولهای بدن دخالت دارد اظهار کرد: به طور کلی ویتامین های گروه B بر سلامت عمومی از تنظیم متابولیسم بدن گرفته تا بر روی خلق و خوی افراد اثر گذار است.

مسئول واحد تغذیه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری، با اشاره به دفع انواع و اقسام ریز مغذی ها به علت مشکلات گوارشی گفت: سوء تغذیه در بیمارانی که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند باید به گونه ای توسط مکمل ها جبران گردد.

دکتر رضایی با بیان این مطلب که COQ۱۰ جزء مکمل هایی است که باید به تامین آن توجه شود تصریح کرد: مکمل COQ۱۰ در بحث دارویی مطرح و جزئ ترکیبات محلول در چربی بوده و برای عضلات و سوخت و ساز بدن بسیار با اهمیت است و علائم کمبود آن ضعف عضلات و بی حالی است.

وی با تاکید بر استفاد از باکتری های مفید در طول روز گفت: امروزه متاسفانه  این باکتری ها بر اثر مصرف آنتی بیوتیک از بین رفته است در حالی که باکتری های مفید(پروبیوتیکها) باعث بهبود عملکرد و تکامل دستگاه ایمنی می شود و در لبنیات تخمیرشده نظیر ماست و نوشیدنی کفیر یافت می شود. و ترکیباتی نظیر موز، سیر و پیاز به علت داشتن اولیگوساکاریدها (پره بیوتیک ها) سبب رشد بهتر این باکتری ها می شود 

دکتر رضایی با اشاره به تاثیر گذاری سلنیوم در سیستم سم زدایی کبد اذعان داشت: خاک ایران به لحاظ داشتن سلنیوم فقیر است و کمبود سلنیوم در بروز برخی بیماریها از سرطان گرفته تا نقص سیستم ایمنی و بیماریهای قلبی- عروقی ارتباط دارد. 

 مسئول واحد تغذیه بیمارستان دکتر مسیح دانشوری با بیان اینکه کمبود منیزم در کشور دیده می شود یادآور شد: منیزم با سلامتی بسیاری از بافتها در ارتباط است و در متابولیسم مواد مغذی خصوصا کربوهیدرات دخالت دارد و کمبود آن با بسیاری از بیماریهای قلبی-عروقی , پرفشاری خون, افسردگی و دردهای اسکلتی عضلانی و سنگ های کلیوی در ارتباط است.

وی در پایان با بیان این مطلب که منابع آهن بسیاری از مواقع به خوبی جذب نمی شود گفت: برای جذب بهتر آهن توصیه می شود افراد همراه با غذا چای و شیرمصرف نکنند و پروتئین های حیوانی و گیاهی با هم مخلوط گردند و غلات و حبوبات قیل از طبخ خیسانده شوند و ترجیحا جوانه زده مصرف شوند. بهتراست همراه منابع گیاهی آهن (غیر هم)  نظیر غلات حبوبات و آجیل ها منابع ویتامین سی خصوصا مرکبات مصرف شود  .

انتهای پیام

کلید واژه ها: جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی آهن تغذیه


( ۵ )

نظر شما :